
“Waar we eerst actief waren in de dienstverlening, moesten we nu evolueren naar een productiegericht bedrijf. De steun van Innotek was hierbij onontbeerlijk.” - Jan Schoeters, zaakvoerder
“Waar we eerst actief waren in de dienstverlening, moesten we nu evolueren naar een productiegericht bedrijf. De steun van Innotek was hierbij onontbeerlijk.” - Jan Schoeters, zaakvoerder
Edmire BVBA ontwikkelt producten in opdracht van andere bedrijven. Aangezien het steeds de ambitie is geweest om ook eigen producten te ontwikkelen, leek de opstart van een nieuw bedrijf, genaamd IPee, een logische keuze.
Een samenwerking van Edmire met de elektronica ingenieurs van Actur BVBA leidde tot de opstart van IPee NV. Actur kampte met het idee om slimme sensoroplossingen voor toiletten te ontwikkelen en produceren. Deze sensoren meten de hoeveelheid urine die passeert, waardoor de waterhoeveelheid voor reiniging hierop afgestemd kan worden. Dit alles zorgt voor een verstandig watergebruik, een verbetering van de hygiëne, alsook een kostenvermindering voor de sanitaire industrie.
De haalbaarheid van de sanitaire technologie had Actur reeds in eigen beheer aangetoond. Het idee moest echter nog vertaald worden naar een commercieel product. Met de hulp van een IWT-project is Edmire, in samenwerking met Actur BVBA, er in geslaagd om het product vorm te geven. Edmire zorgde voor de productontwikkeling en Actur voor de elektronica engineering.
Edmire BVBA situeert zich in de dienstverlenende sector die slechts een beperkte hoeveelheid investeringen nodig had om op te starten. Het nieuwe bedrijf IPee bevindt zich in een productieomgeving die ook nog eens internationaal is. Dit is aanzienlijk kapitaalintensief.
IPee deed beroep op de externe ondersteuning van Innotek om de hindernissen onder handen te nemen. Maurice Mergeay van Topadvies Vlaanderen was de coach die IPee mee hielp uitbouwen.
Innotek-coach Maurice Mergeay nam het financieel plan volledig onder de loep en stemde dit af op de bedrijfsstrategie. Vervolgens werd de nood aan kapitaal vastgelegd en bepaalde hij mee een strategie om kapitaal op te halen om zo de juiste kanalen en personen te contacteren.
Intussen zijn de investeringen rond. Op dit ogenblik wordt de productie opgestart en lopen er verschillende gesprekken met geïnteresseerde partijen. Op basis van deze gesprekken zal de roll‐out bepaald worden van de commercialisatie van het eerste product.